Memy internetowe i dyfuzja treści w Sieci to niezwykle popularne obecnie zagadnienia badawcze, których analiza bywa problematyczna zarówno dla studentów, jak i akademików. W 2009 roku Limor Shifman i Mike Thelwall zaproponowali fascynujące podejście metodologiczne do wirusowo rozprzestrzeniających się treści w Internecie. Koncepcja nie cieszy się spektakularną popularnością, przynajmniej w naszym kraju. Być może ten tekst pozwoli rozpowszechnić tę metodę wśród polskich seminarzystów i starszych badaczy.
Abstrahując od prehistorycznej konceptualizacji pojęcia memu w artykule Thelwalla i Shifman, Web Memetics doskonale sprawdza się w badaniach treści rozpowszechnianych i mutowanych w Internecie. Zakłada przeprowadzenie analizy w sześciu krokach:
- Zbierz jak najwięcej źródeł memów (np. adresów URL), które chcesz badać, wykorzystując różne przeglądarki oraz kombinacje fraz (słów kluczowych)*. Stwórz listę numeryczną źródeł.
- Dobierz próbę z przygotowanego operatu oraz dokonaj analizy treści, która skutkować powinna stworzeniem kategorii w oparciu o różnice między memami tego samego rodzaju.
- Przeanalizuj jakościowo memy znajdujące się w każdej z zaproponowanych kategorii poszukując wspólnych elementów, ideologii i powtarzających schematów.
- Wykorzystaj możliwość wyszukiwania internetowego danych historycznych (sortuj według daty dodania), by określić, memy której kategorii występowały w sieci jako pierwsze oraz dokonaj przeglądu kierunków ewolucji memów w kontekście historycznym.
- Przeszukaj internet w celu znalezienia memów danego rodzaju w innych językach (wymaga przetłumaczenia fraz wyszukiwania). Uwzględnij parametry wyszukiwarki ograniczające wyszukiwanie do treści w wybranym języku.
- Porównaj losową próbkę memów w innym języku do memów z różnych kategorii w języku domyślnym i oceń różnice w znaczeniach, schematach i ideologiach.
* Zwróć uwagę na parametry wyszukiwarek usuwające wyniki powtarzające się. W omawianej metodzie treści zdublowane mają szczególne znaczenie i nie powinno się ich pomijać.
Propozycje udoskonalenia metody Web Memetics:
- By nie wykonywać kilka razy tej samej czynności sugeruję wyszukiwanie memów z punktu pierwszego połączyć z punktem czwartym, to znaczy już na samym początku ustawić w parametrach wyszukiwania chronologię wyświetlanych wyników.
- Podobnie warto już przy pierwszym kroku sprawdzić chronologię wystąpień wyników w innych językach. Jest duża szansa na to, że dany mem jest translacją treści już występującej. Może się okazać, że pionierem danego memu nie jest wcale Pieseł tylko jakiś Doge... Tego wątku nie przewidują autorzy metody, którzy zapewne założyli wyszukiwanie w języku angielskim jako domyślne.
Web Memetics w praktyce:
- Wpisuję w wyszukiwarki Google, Bing, etc. hasło "pieseł" i w przygotowanym wcześniej pliku zamieszczam listę adresów do wyszukanych grafik w kolejności chronologicznej. Staram się nie pomijać treści powtarzających się!
- Przygotowuję także chronologiczne listy memów dla zapytań "doge"
- Dobieram próbę, na podstawie której przygotowuję zestaw kategorii np. tematycznych (lub formalnych)
- Wśród memów wszystkich kategorii poszukuję schematów i ideologii, jakie obrazki pośrednio przenoszą.
- W chronologicznie przygotowanych listach wybranych języków poszukuję pierwszego obrazka - źródła memu - oraz analizuję kierunki rozwoju, mutacji memu w czasie, także w różnych wariantach językowych.
- Porównuję wyniki rozwoju memów w różnych językach z uwzględnieniem ideologii zawartych w memach. Wskazuję na różnice w mutacjach i staram się je wyjaśnić odwołując się np. do różnic kulturowych.