Czy zgodzicie się ze spostrzeżeniem, że większość dziennikarskich serwisów internetowych stawia raczej na ilość niż na jakość tekstów? Moderatorzy (już nawet nie dziennikarze) dostają polecenie, by dziennie przygotowywać X materiałów, by content na stronie zmieniał się dynamicznie. Nie ma dziś czasu ani pieniędzy na to, by dziennikarz mógł pozwolić sobie na rozbudowany reportaż. Są jednak narzędzia. O tym ten tekst.
Popularność (także na polskim rynku wydawniczym) zyskuje serwis Creativist.com, który pozwala na tworzenie rozbudowanych reportaży interaktywnych. Aplikacja pozwala na zaimplementowanie obrazów, map, infografik, filmów i muzyki, a następnie wyeksportowanie materiału w formie magazynu, e-booka, a nawet filmu z dograną narracją.
Przygotowanie reportażu interaktywnego wymaga sporo pracy, należy przygotować odrębną warstwę audio i wideo, tekst, grafiki i konstrukcję narracyjną. Jeden materiał powstaje kilka dni, a czasem nawet kilka miesięcy. Redakcji nierzadko nie stać jednak na to, by grupa dziennikarzy dniami lub tygodniami pracowała nad jednym tylko tekstem, więc tego rodzaju projekty przygotowują albo wielkie media, albo pasjonaci. Na rynku polskim pionierem reportażu interaktywnego jest słynący z twórczego podejścia do nowych mediów Dziennik Zachodni. Oto kilka ich prac:
- Kruk - materiał o niszowym zespole rockowym, docenionym przez samego Carlosa Santanę. Klimatyczny reportaż z dobrą muzyką, filmami i odpowiednio zbalansowanym tekstem. Na marginesie zaznaczę, że reportaż "Kruk" został wyróżniony w Nowym Jorku.
- Na Nikszu - reportaż o życiu na śląskim osiedlu Nikszowiec
- Zawód - grawer - tytuł materiału mówi sam za siebie. Michał Nowakowski jest grawerem broni myśliwskiej. Niezwykła historia, doceniany na świecie talent, samouk. Dobra muzyka i zdjęcia, polecam.
Nieco bardziej spektakularne reportaże interaktywne przygotowywane są także przez takich gigantów medialnych, jak The New York Times czy The Guardian, Zobaczcie sami:
- The Guardian "Firestorm" - materiał o pożarze na Tasmanii ufabularyzowany historią rodziny Holmesów powstawał miesiącami. Dzieło jest dość obszerne, zawiera animacje, interaktywne mapy, filmy i teksty. Całość dostępna jest także w formie dwóch e-booków. Musicie to przynajmniej przeklikać - kosmos!
- The New York Times - Snow Fall. The Avalanche at Tunnel Creek. Był ogień - to teraz śnieg i lód. Niesamowity materiał, genialne filmy, przepiękne krajobrazy, animacje nałożone na rzeczywiste zdjęcia... Taki efekt kosztował cały zespół pół roku pracy...
Podstawowe konto na serwisie Creativist jest darmowe, choć można je rozszerzyć. Obsługa aplikacji nie jest skomplikowana, jednak wymaga sporo pracy nad materiałami. Samo utworzenie i wyeksportowanie reportażu jest proste, po prostu w odpowiednich miejscach umieszczamy filmy, teksty, muzykę i zdjęcia. jednak przygotowanie tych elementów to zupełnie inna sprawa.
Pomocą mogą tu być inne narzędzia, takie jak:
- Adobe Color CC - narzędzie do dobierania kolorów, które ze sobą współgrają. Uwielbiam!
- Canva - genialny serwis, za pomocą którego zaprojektujesz profesjonalne grafiki, wykorzystując dostępne szablony i tekstury. Nie znam Photoshopa, nie mam talentu, więc sądzę. że Canva została stworzona dla mnie!
- Infogr.am - aplikacja do tworzenia infografik. Prosta i przyjemna. Darmowa rejestracja. Jedna z lepszych tego typu witryn.
- ThingLink - to aplikacja, która pozwala na dodawanie linków do obrazów i filmów oraz tworzenie treści interaktywnych. Może działać tak, jak oznaczenia osób na Instagramie, przy czym oznaczenia te mogą być tekstami, obrazami, a nawet filmami, które wyświetlają się po najechaniu kursorem na oznaczenie.
- TimelineJS to serwis, na którym stworzysz interaktywne linie czasu, przedstawiające chronologię wydarzeń, galerie zdjęć, a nawet wpisy z Wikipedii. Super sprawa! Wymaga jednak trochę czasu przy poznawaniu wszystkich funkcji narzędzia.