za zgodą wydawnictwa Onepress |
Wraz ze wzrostem świadomości ludzi na temat postrzegania ich samych przez otoczenie, rośnie liczba publikacji poświęconych kreowaniu marki osobistej. Personal branding 2.0 Cztery kroki do zbudowania osobistej marki to bestseller i pozycja obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych personal brandingiem. Czy jednak liczba sprzedanych egzemplarzy świadczy o jakości publikacji?
Personal branding 2.0 to typowy amerykański podręcznik utrzymany w motywacyjnym tonie "jesteś zwycięzcą" i ucieleśniający amerykański sen "od zera do marketera". Znaczącą powierzchnię łam książki zajmuje opis dokonań i sukcesów jej autora. Zdaję sobie sprawę z tego, że taki zabieg ma uwiarygodnić kompetencje twórcy, jednak w istocie wątki biograficzne mają tu niewielką wartość informacyjną.
Generalnie rzecz ujmując książka jest kompendium ogólnych spostrzeżeń oraz bardziej sprecyzowanych porad, które mogą być wartościowe dla osób, które z kreowaniem marki osobistej nie miały wcześniej do czynienia. Lekki styl i wciągająca narracja w doskonały sposób pozwalają czytelnikowi na uświadomienie sobie znaczenia własnego wizerunku oraz aktywności, szczególnie w mediach społecznościowych. Bardziej wymagający odbiorca nie znajdzie tu natomiast wielu nowych informacji.
Choć publikacja ma już swoje lata (wydana w 2010 roku), to jej treść w znaczącej części pozostaje aktualna, szczególnie, co w sumie przykre, w realiach polskich. Schawbel sporo miejsca poświęca kwestiom kreowania i kontroli wizerunku w sieci, szczególnie w social media, polecając przy tym narzędzia ułatwiające budowanie marki w Internecie. Szkoda jednak, że niektóre z nich (np. wyszukiwarka 123people) już nie działa, a inne (choćby technorati czy spock.com - obecnie zabasearch) dostosowane są wyłącznie do specyfiki rynku amerykańskiego.
Zaletami publikacji są, jak zauważyłem wyżej, nacisk na znaczenie wizerunku w sieci oraz marketingowej podejście do networkingu (budowania sieci kontaktów). Minusem jest jednak fakt, że Schawbel pisze o tych kwestiach na stosunkowo wysokim poziomie ogólności, tym samym oferując czytelnikom raczej źródło inspiracji niż gotowy zestaw uwag.
Zaletami publikacji są, jak zauważyłem wyżej, nacisk na znaczenie wizerunku w sieci oraz marketingowej podejście do networkingu (budowania sieci kontaktów). Minusem jest jednak fakt, że Schawbel pisze o tych kwestiach na stosunkowo wysokim poziomie ogólności, tym samym oferując czytelnikom raczej źródło inspiracji niż gotowy zestaw uwag.
Paradoksalnie, wbrew powyższym zastrzeżeniom, polecam książkę Personal branding 2.0 wszystkim tym, którzy nie interesowali się wcześniej omawianą tematyką. Będzie to dla nich dobry pierwszy krok pozwalający na uświadomienie sobie szans i zagrożeń kreowania marki osobistej.